Trip Preikestolen - Reisverslag uit Stord, Noorwegen van Anne Boshuizen - WaarBenJij.nu Trip Preikestolen - Reisverslag uit Stord, Noorwegen van Anne Boshuizen - WaarBenJij.nu

Trip Preikestolen

Door: Anne Boshuizen

Blijf op de hoogte en volg Anne

20 September 2014 | Noorwegen, Stord

Lieve vrienden, familie, kennissen uit Nederland! :)

Ik heb vandaag genoeg tijd om mijn blog te schrijven, want het weer is heel anders dan bij jullie. De afgelopen week was het prachtig, lekkere zon/ heerlijke temperaturen! :) Maar vandaag...hele dag regen! Tijd dus voor huiswerk, een film kijken in onze heerlijke woonkamer en een feestje vanavond! Ook goed!
Deze week is verder rustig verlopen, veel aan school gedaan. Moest gisteren al een essay inleveren met een groepje. En 2 weken geleden moest ik ook een opdracht inleveren, waarvan ik deze week had gehoord dat ik die goed had gemaakt!
Maandag had ik meegelopen in groep 6 op de basisschool. Weer interessant. 'S middags hadden ze les in koken. Een simpel gerecht, aardappelen, zalm en groente. Eerst wat theorie en daarna aan de slag. Heel interessant om te zien, want zulke lessen hebben wij niet in Nederland. (Niet vast in het lesrooster, in ieder geval).
Na afloop heb ik met een aantal leraren gepraat over het feit dat er geen SBO- scholen zijn hier. Wat mij opviel, is dat de meeste leraren het hier niet mee eens zijn! Zij willen weer terug naar het systeem van vroeger, dat de 'speciale' kinderen in kleinere klassen zitten en meer aandacht krijgen. Interessant om dat te horen, zij hebben er immers ervaring mee dat alles gemengd is!

Maar... nu wil ik ontzettend graag vertellen over mijn tripje van vorige week zondag. Want dat was heel indrukwekkend! Zoals de titel van mijn blog al zegt, ik ben naar Preikestolen geweest!

Zaterdagmiddag al vertrokken richting Haugesund, het andere deel van deze campus. Daar hebben andere internationale studenten mij die stad laten zien en 's avonds heb ik met hun gechilld. Het was leuk om hun te ontmoeten, want zij zitten in 'dezelfde situatie'. Hun campus is heel anders, zit echt midden in de stad en is veel groter. Ik denk dat ik blij ben dat ik hier zit, ik werd hier zo welkom ontvangen, juist omdat het zo klein (maar fijn) is. De omgeving is hier mooier! En nu leer ik echt een andere cultuur kennen, daar zou ik in een huis wonen met 5 andere internationale studenten, ook leuk, maar zij krijgen nauwelijks iets mee van de Noorse cultuur (zeggen ze zelf ook).
Ik heb nu wel 2 meiden ontmoet om mee naar Stavanger te gaan in mijn vakantie!:)

'S avonds zijn we vroeg naar bed gegaan (ik ben daar blijven slapen), want die ochtend daarna moesten we om 6 uur op! Maar het was het helemaal waard.
Eerst 4 uur in de bus zitten (wat voor mij een hel was, met mijn ziekte-in de bergen rijden- misselijkheid) om vervolgens aan te komen bij Preikestolen.
Daarna 2 uur omhoog gelopen, wat een goede work- out was, want het was steil! En het weer was heerlijk, maar maakte het nog zwaarder!
Onderweg heb ik de mooiste plekken gezien! En uitzichten, niet normaal! Echt genoten! Ik heb die dag rond de 150 foto's gemaakt, ik wilde gewoon alles vastleggen! Het was gezellig met de 40 andere internationale studenten en dan in zo'n mooie omgeving.
Maar het gaafste kwam nog. Aangekomen op de top, ik heb er geen woorden voor.....
Uitzicht over de Fjord, en wat voor uitzicht! Echt beeldig, mooi, geweldig, onbeschrijfelijk; een hele ervaring! Ik vond Zwitserland altijd mooi, haha, nu weet ik wel beter!;) Ik zal weer een paar foto's plaatsen, kunnen jullie meegenieten! Daar geluncht, nou, ik denk dat dit de mooiste lunchplek was, waar ik ooit in mijn leven heb geluncht! Echt heel mooi!
Daarna teruglopen, zo'n 1,5 uur. Lekker steil naar beneden. Om vervolgens weer 4 uur terug te reizen. Maar toen werd het spannend. De reis stopte in Haugesund, waar iedereen woont. Ik was de enige die nog verder moest reizen naar Stord. Ongeveer een uur met de bus en vervolgens een kwartier met een andere bus. Om 9 uur zou mijn laatste bus gaan. Er was echter een jongen gewond geraakt op de berg, paniek en wij moesten beneden bijna 2 uur wachten. Nou, uiteindelijk in spanning gezeten en de bus kwam om 5 voor 9 op het busstation in Haugesund aan!! Pfoe..gered.
Maar...typisch het openbaar vervoer in Noorwegen. Bleek dat er overal oude bus- tijden hangen en die waren nog niet vervangen door nieuwe bus- tijden. Ik in paniek aan een buschauffeur gevraagd en die kon mij rustig vertellen dat de volgende en laatste bus om 22.30 ging. Betekende voor mij; anderhalf uur wachten in mijn eentje, terwijl ik al gesloopt was... Gelukkig kreeg ik warme chocolademelk van deze lieve buschauffeur! :)
De pret was nog niet over, eenmaal aangekomen in Stord, moest ik nog de laatste bus pakken (ongeveer 15 minuten), die niet meer bleek te rijden op zondagavond zo laat. Gelukkig hebben mijn vrienden van de campus mij toen opgehaald, wat was ik blij toen zij dat aanboden!
Al met al was ik (gesloopt) om 12 uur thuis. En het was het allemaal waard! Een hele belevenis, ik haatte het openbaar vervoer op dat moment, maar de omgeving in Preikestolen was prachtig en ik heb genoten van deze dag! :)

Ik zit hier al bijna een maand, gaat echt snel! Misschien volgend weekend een treinreis naar Oslo, een tripje naar Stavanger in de vakantie, Bergen staat nog op het programma! (Hopelijk een weekend met het gezin en een weekend met Lukas?) In november komen hier Nederlandse PABO studenten + een docent van mij een week meelopen op de school, dus dat is ook leuk voor mij! Kan ik hun de omgeving laten zien enzo! En natuurlijk genieten hier op de campus.
Op maandag en donderdag train ik mee met het meisjes voetbal team. Ik fiets elke keer naar de supermarkt, wat een hele opgave is, met al die bergen (nu snap ik waarom iedereen hier een auto nodig heeft!) En ik doe leuke dingen met de mensen hier!

Kortom, ik vermaak mij wel! En er is ook tijd om aan de lieve mensen thuis te denken! :)

Fijn weekend, geniet van het weer en tot snel! Kuss

  • 20 September 2014 - 15:10

    Erna:

    Stoer dat je de Prekestolen op bent gelopen. Ik ben er een paar weken geleden met een Fjordencruise onder door gevaren en kon hem mooi zien liggen. Is idd prachtig daar. Veel plezier!

  • 20 September 2014 - 18:31

    Liesbeth:

    Wat een mooie belevenissen. Geniet ervan want is echt heel speciaal wat je allemaal mee maakt.

    xx Liesbeth

  • 20 September 2014 - 18:42

    Charlotte:

    KUS OP JE VOORHOOFD!

  • 21 September 2014 - 12:12

    Janneke:

    Wauw, wat leuk om te lezen! Gaaf dat je het naar je zin hebt en wat een omgeving....

  • 21 September 2014 - 22:32

    Helma:

    Jeetje wat een avontuur! Je bouwt je verhaal wel op zeg! Ik ging steeds sneller lezen.
    In ieder geval niet saai. Heb je de kaart al gehad?
    Succes met alles en ben nu al nieuwsgierig naar je volgende verslag! Heb je bij niet denk ik! Hahaha. Groetjes Helma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Stord

Anne

Maandag 25 augustus vertrek ik voor 3 maanden naar Noorwegen om daar te gaan studeren. Momenteel doe ik de PABO en in Noorwegen ga ik mijn minor doen. Ik zit daar op een grote studentencampus in het plaatsje Stord. Daar volg ik colleges Engels (eigen vaardigheid), maar daarnaast leer ik hoe je kinderen een tweede taal aanleert, hoe je ze de Engelse taal aanleert etc. Op deze blog zal ik mijn reis-avonturen bijhouden!:) Ik ga weer inpakken! Liefs Anne

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 8130

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 29 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: