Eerste week.. - Reisverslag uit Stord, Noorwegen van Anne Boshuizen - WaarBenJij.nu Eerste week.. - Reisverslag uit Stord, Noorwegen van Anne Boshuizen - WaarBenJij.nu

Eerste week..

Blijf op de hoogte en volg Anne

31 Augustus 2014 | Noorwegen, Stord

Hi allemaal!

Daar ben ik weer met een verslag. Na een week hier te hebben rond gekeken, heb ik veel te vertellen!

Allereerst de lessen die ik hier volg. Op dinsdag, woensdag en donderdag heb ik college. Ik heb college in 5 onderwerpen; grammar, literature, civilization, phonetics en didactics. Hiervoor hebben we 2 docenten en die zijn allebei heel aardig, betrokken en goed! Ik zit in een klas met 18 studenten. In de klas praat iedereen standaard Engels, ook al zijn het allemaal Noren. Dus dat is heel fijn voor mij!:) Het lange weekend waar ik over vertelde is fijn, maar ook nodig, want ik denk dat het veel werk wordt om alles bij te houden.
Het is grappig om te zien hoe snel mijn Engels vooruit gaat, soms denk ik in het Engels en ik wilde gisteren bijna Engels gaan praten tegen mijn ouders via Skype, haha! Maar dat is een goed teken!:)

Naast school worden er hier veel activiteiten georganiseerd door de studenten zelf (ze zeggen dat dit nodig is, omdat iedereen zich anders gaat vervelen)! De afgelopen twee weken waren een soort introductieweken, dus elke avond was er iets. Dinsdag avond hebben we gekeken naar een voetbal wedstrijd van het jongensteam. Toen heb ik ook mijn mentorgroepje ontmoet, allemaal leuke mensen.
Woensdag was er een soort posten- spel met allemaal gekke opdrachten. Mijn groepje had gewonnen, dus ik heb volgende week een gratis diner in de kantine! Altijd goed!
De studenten zelf hebben hier 2 jaar geleden een café geopend, zelf alles geschilderd, de bar gemaakt, de banken gekocht etc. Dat is hier 'the place to be'. Er worden daar feesten of borrelavonden georganiseerd. Woensdag avond was ik daar met alle eerstejaars studenten.

Donderdag was er een soort 'pubquiz' in het centrum. Op dit soort momenten is het voor mij wel lastig, omdat het in het Noors is. Maar alle mede- studenten zijn heel lief en vertalen alles voor mij!
Vrijdag hadden we een thema- feest hier op de campus, alle mensen waren in het groen (als je single was) of in het rood (als je bezet was). Dus ik had mijn rode jurk aan!:)
Gisteren ook een feest hier, een 'crossdressparty'. Jongens moesten als meisjes verkleed en andersom. Heel grappig, want de jongens hadden er veel werk van gemaakt met jurken, make up etc.
Vandaag is het rustdag, iedereen ligt op de bank films te kijken of doet zijn huiswerk!
Morgen is het tijd om de omgeving te verkennen en ga ik met mede- studenten naar het centrum toe!
Ik wil me ook inschrijven bij het meisjes voetbalteam, die trainen op maandag en woensdag!

Tot nu toe bevalt het hier! De mensen zijn heel erg open, vriendelijk en sociaal. Zodra ik erbij ben, praten ze allemaal Engels.
En op een campus wonen is leuk voor in je studententijd! Iedereen kent elkaar, iedereen komt bij elkaar over de vloer, ze organiseren veel dingen samen en iedereen wordt geaccepteerd!

Natuurlijk moet ik aan een paar dingen wennen. De meeste studenten eten om een uur of 3/ 4 's middags. 'S avonds beginnen de activiteiten vaak al om 6 uur (net de tijd dat ik wil gaan koken).
Alles is heel duur, maar het is grappig om te zien hoe de studenten hiermee omgaan. Bij het café hier, waar ik het over had, neemt iedereen zijn eigen drinken mee. Zo is het dus toch 'goedkoop'.
En de omgeving is heel rustig. Wel even wat anders dan Haarlem of Leiden. 'S ochtends word ik wakker door de koeien en nu hoor ik het water tegen de rotsen aan klotsen. Tot nu toe is het prettig, maar misschien word ik gek over een paar weken, haha!

En buiten dat ik Engels leer hier, kan ik ook al een paar Noorse zinnen/ woorden spreken!:)

Dat was het weer voor deze week! Nu moet ik echt mijn huiswerk doen! Liefs voor iedereen! :)


  • 31 Augustus 2014 - 14:11

    Wendy:

    Klinkt super Anne !!
    Veel plezier daar en groeten vanuit Velserbroek

  • 31 Augustus 2014 - 14:23

    Helma Zuidam:

    Ha die Anne,
    Leuk om even je verslag te lezen. Geloof mij je gaat binnenkort in het Engels dromen .
    Zijn er geen boeren in de omgeving waar julie groenten enzo kunnen kopen?
    En over een poosje hoor je ook het watergekletter niet meer, wij horen de treinen al heel lang niet meer. Succes met de studie en de groeten van ons.
    Peter en Helma.

  • 31 Augustus 2014 - 18:23

    Charlotte:

    TOPPER BEN JE!!!

    Dikke kus xxxxx

  • 31 Augustus 2014 - 19:23

    Liesbeth:

    Hoi Anne. Zo leuk dat het goed met je gaat! Blijf genieten. Groetjes.

  • 31 Augustus 2014 - 19:41

    Lisanne:

    Hoi an!
    Ik heb ze dus gevonden hoor! Klinkt allemaal echt top! Je kamer ziet er ook gezellig uit, lijkt echt een beetje op een huiselijke kamer hè! Lijkt me fijn:) ook leuk dat ze van alles organiseren:) geniet er lekker van, en we horen vast snel weer van je!!
    Xxx

  • 01 September 2014 - 13:58

    Liesbeth:

    Goed te horen dat je het al zo naar je zin hebt. Wat een mooie ervaring. En het land is zo mooi. Ik hoop dat je ook nog wat tijd overhoudt om dat te ontdekken.

    Groetjes vanuit een zonnig Haarlem

  • 04 September 2014 - 16:37

    Oma :

    Lieve Anne, gezellig, dat ook ik je kan volgen. We denken veel aan je. Opa heb ik ook jouw verslag laten lezen. Het is hier prachtig nazomerweer, en het weer komt uit het noorden, dus bij jou ook zon en mooie temperaturen.
    Doe veel nieuwe indrukken op en veel sterkte met moeilijke situaties.
    Groeten opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Stord

Anne

Maandag 25 augustus vertrek ik voor 3 maanden naar Noorwegen om daar te gaan studeren. Momenteel doe ik de PABO en in Noorwegen ga ik mijn minor doen. Ik zit daar op een grote studentencampus in het plaatsje Stord. Daar volg ik colleges Engels (eigen vaardigheid), maar daarnaast leer ik hoe je kinderen een tweede taal aanleert, hoe je ze de Engelse taal aanleert etc. Op deze blog zal ik mijn reis-avonturen bijhouden!:) Ik ga weer inpakken! Liefs Anne

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 8150

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 29 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: