Update week 3 - Reisverslag uit Stord, Noorwegen van Anne Boshuizen - WaarBenJij.nu Update week 3 - Reisverslag uit Stord, Noorwegen van Anne Boshuizen - WaarBenJij.nu

Update week 3

Door: Anne Boshuizen

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 September 2014 | Noorwegen, Stord

Beste blog- lezers,

Weer een reisverslag! De vorige is niet zolang geleden, maar er is veel gebeurd in de tussentijd!:)

Als eerste was maandag een interessante dag. Ik ben naar de basisschool geweest, groep 8. De meeste lessen waren natuurlijk in het Noors, maar enkele leerlingen konden goed Engels en iedereen probeerde over zijn/ haar weekend in het Engels te vertellen.
Ik heb de hele dag meegelopen. Er waren 2 groepen 8, met allebei 18 leerlingen. Lekker rustig, vergeleken met 32 leerlingen wat ik in Nederland heb gehad! Er zijn hier geen SBO scholen ('speciale basisonderwijs scholen'), wat inhoudt dat de verschillen in de klassen groot zijn. In de klas waar ik mee liep, zat een jongen die absoluut niet stil kon zitten en een gehandicapt meisje die eigenlijk met niks mee kon doen. Door deze dag ben ik de SBO- scholen in Nederland meer gaan waarderen.
De scholen lijken een beetje op de vrije school scholen in Nederland. Veel techniek, handarbeid, leren naaien/ strijken/ koken. Heel erg creatief bezig zijn dus. En de leerkracht gaat met de groep mee. Dus je hebt 8 jaar dezelfde groep. Ik heb veel geleerd deze dag, wat je nog meer met de leerlingen kan doen dan alleen taal, rekenen, aardrijkskunde!
Aanstaande maandag kijk ik mee in groep 6!

Dinsdag, woensdag en donderdag waren drukke dagen met school. Er is veel te doen. Veel boeken lezen, opdrachten maken en alles onder de knie krijgen.

Voor school moest ik Harry Potter deel 1 lezen, toen wilde ik de film ook wel weer zien, was zolang geleden! Dinsdagavond dus met een vriendin gegeten en de film gekeken. Ons idee is om elke dinsdag een Harry Potter film te kijken en samen te eten! :)
Woensdagavond uit eten geweest met 2 vriendinnen uit mijn klas! En donderdagavond was mijn eerste echte heimwee- avond. Ik had een rustige avond en ineens tijd om over alles na te denken. Ik heb het hier onwijs naar mijn zin, maar heimwee hoort daar dus ook bij...

Gisteren was een leuke dag. Hier in Stord wonen veel mensen die hiernaartoe zijn gekomen voor de goede banen hier. Veel mensen uit vele verschillende landen. Mijn docent hier organiseert eens in de maand een internationale avond, van 18.00 tot 21.00 uur. Gisteren was het 'De Hollandse' avond, omdat ik erbij was! Ik heb 's middags ontbijtkoek gemaakt met mijn docent en van huis had ik stroopwafels, drop en hagelslag meegenomen. Vooral de stroopwafels en ontbijtkoek vielen erg in de smaak!:)
Ik heb veel leuke en lieve mensen ontmoet daar. Allemaal met een ander verhaal; voor de liefde, voor een baan of bijvoorbeeld vanwege nare omstandigheden in het thuisland. 's Avonds nog wat gedronken bij één van deze mensen en toen ik thuiskwam, was ik gesloopt!!

De Hogeschool waar ik zit, bestaat uit twee delen. Stord, waar ik zit en Haugesund. Haugesund is hier ongeveer een uurtje vandaan. Vele andere internationale studenten wonen/ studeren in Haugesund, daar zijn andere studies gevestigd, zoals scheikunde. Morgen hebben we met zijn allen een tripje naar een Fjord (schijnt geweldig mooi te zijn!). Vanmiddag ga ik al richting Haugesund en daar de omgeving verkennen, vanavond slaap ik daar in een huis met vele internationale studenten.
Lekker weekendje van de omgeving verkennen en mensen leren kennen dus! :)

Het is hier nog steeds prachtig weer! :)
Ik heb nu een fiets tot mijn beschikking, dus dat geeft weer meer mogelijkheden!
Ik zit hier nu al bijna 3 weken, gek, het voelt aan de ene kant zo vertrouwd, maar aan de andere kant alsof ik er nog maar net ben!

Ik zal weer wat foto's plaatsen van deze week!:)

Ik vind het trouwens fijn om de reacties te lezen op mijn blog (of via whatsapp/ facebook), fijn dat er mensen meeleven! :) Schrijf ik het niet voor niks!

Tot snel allemaal! Veel liefs! Anne

  • 13 September 2014 - 12:37

    Manon:

    Lieve an, zo leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! En wat gaat het snel, je hebt er al bijna 1/3 opzitten! Geniet nog maar lekker (: xx manon

  • 13 September 2014 - 13:17

    Erna:

    Hey Anne, leuk te lezen dat je je zo goed vermaakt daar en je alle mogelijkheden aangrijpt om nieuwe ervaringen op te doen, nieuwe mensen te leren kennen en het prachtige land te verkennen. Ik vind het allemaaal heel stioer van je en een beetje heimwee af en toe hoort er inderdaad bij. Geniet er van en nog heel veel plezier. Groetjes ook van RJ en Boris

  • 13 September 2014 - 16:52

    Charlotte:

    Haai mop!!

    wat een leuke verhalen schrijf je! En fijn dat je het naar je zin hebt, voor je het weet ben je weer thuis dus geniet er nog maar een beetje van!!

    Hou je taai en als je terug komt gaan we gauw uiteten!!!

    dikke kus !!

  • 14 September 2014 - 13:09

    Josje:

    Lieve Anne, ik wist niet dat je ontbijtkoek zelf kan maken! Ook nooit gerealiseerd dat dit typisch Nederlands is.
    Hier is het weer ook nog prachtig. Een echte Indian Summer. Dat ziet alles er nog mooier uit. Dat kan je wel zien door de foto's die je gemaakt hebt. Dan is Nederland eigenlijk maar een saai landje.
    Ik ijk uit naar je volgende verslag,
    Liefs van Josje

  • 15 September 2014 - 10:43

    Pien:

    Lieve Anne,

    Zo leuk om dan weer een melding te krijgen dat je een nieuw verslag hebt gemaakt! Ik vind het erg leuk om te lezen en ben blij dat je een lekker vol programma hebt met school, meelopen op de basisschool en heel veel gezellige dingen! En ja, een beetje heimwee, dat hoort er helaas ook wel een beetje bij.... Geniet er weer van deze week en doe veel gezellige dingen!!

    Xx Pien

  • 15 September 2014 - 15:32

    A.Kenselaar:

    Dag Anne, Leuk, om je verslagen te lezen! Ivo heeft gisteren op mijn computer aangemaakt, dat wij kunnen bellen. Doen we vanavond ca. 6 uur oma-opa Groeten

  • 15 September 2014 - 18:11

    A.t.kenselaar:

    Dag Anne,
    Geprobeerd om je aan de telefoon te krijgen, maar het lukt niet! Dat is jammer. Als er iemand van de familie komt binnenlopen zal ik om hulp vragen. Bij jouw berichten komt ook opa meekijken. Wij vinden dat je zulke goede verslagen schrijft!! Je maakt wel veel mee. Het verbaast ons,, dat in zo'n land als Zweden geen bijzondere scholen zijn. De 2 kinderen die je beschrijft zouden in Nederland met wat extra hulp verder komen.
    Anne we denken aan je, tot nadere berichten, opa en oma

  • 17 September 2014 - 21:34

    Annemiek:

    Hee Anne! Wat leuk geschreven. Volgens mij gaat het helemaal goed komen daar! Echt superstoer dat je uiteindelijk toch alleen bent gegaan, respect! Geniet ervan daar, veel groeten uit zuid afrika!

  • 21 September 2014 - 17:43

    Myrthe:

    Lieve An!

    Zo leuk om te lezen hoe je het hebt en die foto's zien er echt fantastisch uit!! Moeten snel maar even skypen!!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Stord

Anne

Maandag 25 augustus vertrek ik voor 3 maanden naar Noorwegen om daar te gaan studeren. Momenteel doe ik de PABO en in Noorwegen ga ik mijn minor doen. Ik zit daar op een grote studentencampus in het plaatsje Stord. Daar volg ik colleges Engels (eigen vaardigheid), maar daarnaast leer ik hoe je kinderen een tweede taal aanleert, hoe je ze de Engelse taal aanleert etc. Op deze blog zal ik mijn reis-avonturen bijhouden!:) Ik ga weer inpakken! Liefs Anne

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 8148

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 29 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: